lauantai 24. toukokuuta 2014

Huumorin syöpä ja sen yläpuolelle nouseminen

Kovinkaan paljoa en seuraa kotimaista huumorikenttää, sillä todella mainiot jutut ovat kohtuullisen harvassa. Noh, joka tapauksessa en voinut olla huomaamatta alla olevaa kirjoitustajossa kotimainen koomikko kuumottaa toista kotimaista koomikkoa. Otsikkona kohtuullisen huomiota herättävästi "Sami Hedberg, stand upin syöpä".

"Samin suosio määrittelee stand upin. Toki stand upin yhteenlasketut yleisömäärät ovat rajusti nousseet, kiitos Samin työn, mutta samalla on muuttunut kuva siitä, mikä on stand upia. Musiikkitermein bluesista on tullut poppia, tai jopa eurodiscoa. Uusi, suuri yleisö pitää Samin esitystä normina ja tilaajat seuraavat luonnollisesti perässä. Ilman Samia on vaikea avata taka-hikiälle omaa klubia, eikä Sami taka-hikiälle tule, vaikka pyydetään, vaan hän tuo itse itsensä etu-hikiälle palloiluhalliin ja sinne menee yleisökin. Luonnollisesti. Ja hyvä niin. Sillä Samin he haluavat nähdäkin. Mutta samaan aikaan ne klubit, joille Sami ei ehdi, kuolevat. Eikä uusia synny."

Noh.. minulle tulee mieleen ainoastaan yksi ajatus. Miksi sinä suostut kulkemaan toisen talutusnuorassa? Nosta oma taso niin korkealle, että se nousee Hedbergin yläpuolelle. Käännä pöytä ympäri.


3 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Aina pelkkä parempana (mikä taho sen määritteleekään) oleminen ei riitä, koska kontrasti ainoastaan voi saada muutosta aikaiseksi.
Taiteessa ja muussakin luovassa ( huumori) toiminnassa ei päde sääntö, mitä parempi olet, sitä enemmän ihailijoita.
Se että massa tykkää ei välttämättä tarkoita sitä että "tuote" olisi laadukkaampaa.

Unknown kirjoitti...

Mutta kaiken lisäksi Sami Hedberg ei ole huumorin syöpä, vaan puhtaasti lahjaton mutta suomalaisille kelpaava humoristi.

Seppó kirjoitti...

Pahoittelut Marco etten ole aikaisemmin reagoinut kommentteihisi, mutta olen tehnyt muita asioita.

Heti kun luovaa toimintaa tehdään ansiomielessä se altistuu samoille lainalaisuuksille kuin kaikki muukin liiketoiminta. Tuotteen pitää olla riittävän hyvä, jotta asiakas haluaa sen ostaa. Sen pitää olla myös riittävän tunnettua, jotta potenttiaaliset asiakkaat löytävät sen.

Kuinka voi kommentoida Sami Hedbergin olevan lahjaton kun mies tekee jotain sellaista mitä Suomessa ei ole koskaan aikaisemmin tehty? Hän tekee sellaista huumoria, joka osuu suomalaiseen huumorisuoneen tavalla johon kukaan toinen ei ole pystynyt. Voi olla, että me puhumme keskinkertaisuuden tekemisestä, mutta mikään ei ole vaikeampaa kuin tehdä jotain sellaista mistä "kaikki" pitävät.