keskiviikko 30. heinäkuuta 2014

Muutamasta sijoituksesta

Kesä on ollut kaksijakoinen, kuka enää muistaa kuinka kylmä ja kurja kesäkuu oikeasti oli? Tuntuu kuin pieneltä pahalta unelta kun sitä vertaa tämän hetkiseen ihanuuteen. Niin minä oikeasti pidän lämpimistä keleistä vaikka onhan tämä keli mikä saa niskan likaiseksi ja tahmeaksi.

En ole vielä tehnyt muutoksia Stockmannin ja Oriola-KD:n kanssa. On toki mahdollista, että olen ihastunut luuseriosakkeisiin, mutta olen päättänyt olla myymättä niitä vielä. Stokkassa tapahtuu pinnan alla todennäköisesti jotain merkittävää, enkä halua katsoa sitä sivusta. Oriola-KD on taas luku sinällään. Olin liian hidas ja nyt ihmettelen mitä tehdä.

Vaihdoin taas euroja dollareihin ja ostin osuuden amerikkalaista energiaa. Tarkemmin sanottuna olen omistajana Kinder Morgan Inc (KMI) :ssa joka omistaa noin 132,000,000 kilometriä sikäläisiä kaasuputkia. Niiden lisäksi omistuksiin kuuluu myös 180 kaasuterminaalia, joten ihan nappikaupasta ei ole kyse.

Tarkempaa tietoa yhtiön talousluvuista saa vaikkapa täältä. Mikä minut sai kiinnostumaan? Aika yksinkertaisesti kasvavat osingot. Vuotuinen kasvu on ollut 7,50% mikä on aika mainio. Osinkotuotto on noin 4,6% mikä on myös kohtuullisen hyvä.

Mitä tulee itse kaasuun, niin se ei ole loppumassa aivan heti. Tällä hetkellä Yhdysvalloissa on hieman alle 10% Maailman hyödynnettävistä liuskekaasuvarastoista, joten kaasuputkiin riittää tavaraa vielä vuosikymmeniksi.  

Ei kommentteja: