sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

Shakkiturnaus aloittelijalle

Kävin eilen lauantaina pelaamassa shakkia, ihan virallisessa turnauksessa. Tai noh.. en minä tiedä kuinka virallinen aloittelijatunraus nyt ylipäätänsä voi olla, mutta siellä minä siirsin nappuloita. Turnaus kesti viisi kierrosta, joten jokaiselle tuli viisi 15 minuutin ottelua. En ole aivan varma ilmoitetaanko käytössä ollut aika tyyliin 15+15 minuuttia, mutta kummallakin oli tuo varttitunti aikaa miettiä omia siirtojaan.

Olin itse asiassa valmitautunut turnaukseen, käymällä keskiviikkona baarissa pelaamassa minua paljon paremman kaverin kanssa muutaman tunnin. Oikeastaan kävimme läpi kahta erilaista aloitusta, mustalle kuningasintialaista puolustus ja valkeille kuningatargambiitti. Kumpikin oli minulle entuudestaan tuntemattomia, mikä varmaan kertoo aika paljon millä tasolla meikäläinen on shakkia pelannut. Eli en tiedä perusasioita.

Viidestä palaamastani pelistä voitin kaksi ja kärsin kolme tappiota. Ensimmäinen voitto tuli kellon kautta, sillä vastustajalla loppui aika. Jälkimmäinen voitto oli ihan puhtaasti oman pelin kautta, jossa hyökkäsin valkealla. Luovuin opetellusta kuningatargambiitista ja aloitin valkoisella jotenkin seuraavasti, eli kolmen sotilaan rintamalla c, d, e - 4 riville. Tämä peli oli muuten siinä mielessä hauska, että pystyin selvästi haistamaan kuinka vastustaja meni pelin aikana paniikkiin. Sen huomasi aivan selvästi hengityksestä ja ylimääräisestä liikehdinnästä. Lisäksi vastustajan peli hajosi välittömästi sen jälkeen. Tuli juuri niitä typeriä virheitä, joista minäkin kärsin.

Kolme tappiota johtuivat periaatteessa kaikki omasta virheestä. Minun pelikäsitys ei vielä yksinkertaisesti riitä siihen, että pystyn seuraamaan peliä aukottomasti. Meinaa käytännössä sitä, että jätän jonkun upseerin haavoituvaan asemaan ja menetän sen käytännössä ilmaiseksi. Kolmas peli ratkesi lopulta ohestalyöntiin, joka on minulle ihan uusi juttu. Huolimatta siitä, että sekin on wikipedian mukaan keksitty joskus 1500-luvulla. Hitostako minä sen tiesin...

Kokemuksena ihan jees. Minua harmittaa nuo omat virheet, joita en näen noin lyhyessä peliajassa. Tuntuu siltä, että häviän virheisiin, jotka pystyn välttämään kun saan miettiä rauhassa.

Ei kommentteja: