
Mikä tekee Armata T-14 vaunusta sitten kiinnostavan? Teknisessä mielessä sen uutuus. Vaunu edustaa täysin uutta panssarivaunujen sukupolvea ja asettaa siten suuntaviivat uudelle kehitykselle. Länsimaisista kilpailijoista brittien Challenger 2 on tuorein ja sekin otettiin palvelukseen viime vuosituhannen loppupuolella ja edustaa ainakin minun silmääni vielä vanhaa sukupolvea.
Pitää ymmärtää ja muistaa etten väitä länsimaisten vaunujen olevan vanhanaikaisia. Niitä on päivitetty jatkuvasti ja ne edustavat luonnollisesti uusinta ja tehokkainta teknologiaa jolla on modernisoitu jo olemassa olevia panssarivaunuja. Vähän kuin facelift mallit ennen kuin täysin uusi Corolla julkaistaan. T-14 on se uusi malli. Siinä on mietitty koko pohja uusiksi, eikä tyydytty miettimään miten vanhaa runkoa voitaisiin vielä uudistaa.

Toinen kiinnostava tekijä on vaunun paino. Mikäli paino todella on vain 48 tonnia, on se huomattavan paljon kevyempi kuin M1A2 Abrams (68 tonnia). Siinä missä Antonov An-225 on kuljettanut yhdellä lennolla neljä panssarivaunua. Tarvitaan vastaavan kaksi C-5 Galaxy kuljetuskonetta kuljettamaan sama määrä M1A2 panssareita.
Noh.. enhän minä mitään mistään tiedä, mutta olen silti kiinnostunut uudesta vaunusta. Mitkä sen todellisen ominaisuudet ovat ja kuinka paljon se nostaa rimaa panssarivaunujen suunnittelussa. Vai nostaako ylipäätään ollenkaan. Vanhana Steel Panthers veteraanina tulee vain väistämättä mieleen vertailu Kuningas Tiikeristä ja T-34/85 vaunuista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti