lauantai 26. toukokuuta 2012

Positiivista ja negatiivista kurssilaskua

Kurssilasku on kirpaissut ja tuntuu ikävältä katsoa osakesalkun markkina-arvoa, sillä se on pienentynyt tuntuvasti. Suurimmat syylliset tähän tietysti ovat Talvivaara ja Nokia, mutta niistäkin minua ainoastaan jälkimmäinen todella harmittaa. Nokian osakkeet jättäisin ostamatta, mikäli se olisi enää mahdollista. Talvivaara sen sijaan on pitkän aikavälin sijoitus, enkä ole suoranaisesti siitä huolissani.

Kurssilasku on toisaalta myös positiivinen asia. Olen käytännössä tuplaamassa omistukseni Fortumissa ja se on mielestäni hyvä asia. Odotan sille sijoitukselle yli 6% osinkotuottoa taas ensi keväänä ja se on huima luku. Lisäksi mikäli tuo avoimena oleva toimeksianto Fortumista menee ensi viikolla läpi, olen myös uudelleensijoittanut tämän vuoden osingot. Ainoastaan Fiskarsin syksyllä irtoava lisäosinko, jää odottamaan  uudelleen sijoitusta. Toisaalta tässä on vielä monta kuukautta välissä, ennen kuin se edes irtoaa ja maksetaan tilille.

Mikäli hieman otan ennakkoa, on Fiskars ollut minulle todella hyvä sijoitus. Se on pärjännyt kurssin osalta parhaiten ja olen saanut tililleni, syksyn lisäosinko mukaan laskettuna, EUR 3,79 kylmää riihikuivaa rahaa, jokaiselle omistamalleni Fiskarsin osakkeelle. Kyseessä on siis minun osuuteni niistä kaikista Fiskarsin saksista, joita maailmalla on myyty ja ostettu parin viime vuoden aikana.

Minun on edelleen vaikea ymmärtää miksi omistaminen, sijoittaminen ja pörssi ovat joidenkin kielenkäytössä negatiivisia asioita. Olen aivan yhtä pöllämystynyt, tavallinen kansalainen kuin kuka tahansa. Ainoa ero tulee siitä, että olen käyttänyt hyödykseni niitä mahdollisuuksia mitä meillä vapaassa yhteiskunnassa ja markkinataloudessa on. Raha työskentelee minun hyväkseni, aivan itsekseen.

Ei kommentteja: