lauantai 28. joulukuuta 2013

Miksi olen askeleen jäljessä?

Minua vaivaa etten ymmärrä sijoitusmarkkinoiden dynamiikkaa ja ajoitusta. Mikä saa kurssin suunnan muuttumaan ja mihin ajoitus perustuu. Tämä tietysti on ilmeisen mysteeri myös minua fiksummillekin kavereille, mutta se myös rajoittaa omaa käytöstäni.

Olen pitkälti "buy and hold" tyyppinen sijoittaja. Se on osin pakon sanelema juttu, mutta sopii myös omalle mielenlaadulleni kohtuullisen hyvin. Pyrin ostamaan osuuksia hyvissä, merkittävää osinkoa maksavissa, yrityksissä joista minun ei tarvitse luopua. Tätä käsittääkseni käyttää moni minua varakkaampikin kaveri, joskin samalla taktiikalla ovat apinatkin vaurastuneet.

Talvivaara on lähes ainoa yhtiö jonka omistamisesta olen luopunut. Kyseessä oli alkujaankin liian riskipitoinen yritys minulle, mutta menin hypeen mukaan. Olen edelleen sitä mieltä, että joku silläkin kuopalla tulee tekemään rahaa, mutta valitettavasti se en ole minä. En ainakaan tällä hetkellä.

Minulla on toki pari muutakin omistusta, jotka olen ajatellut väliaikaiseksi. Odotan niille kurssinnousua, jonka jälkeen tarkoitukseni on irrottautua niistä. Kyseessä on lähes puhtaasti uhkarohkeassa liikkeessä, sillä kuten jo aikaisemmin mainitsin, en täysin ymmärrä milloin ja miksi kurssin suunta muuttuu. Siksi olen hieman jännittynyt. Tuntuu, että olen liikkeellä aina askeleen myöhässä verrattuna muihin sijoittajiin, enkä oikein välitä siitä tunteesta.


Ei kommentteja: