torstai 29. lokakuuta 2009

Vettä vahvemmasta

Pidän kovasti viskeistä, mutta olen todella huono juomaan niitä. Siis silloin jos hyvä juomari, juo paljon tai edes usein. Minä juon harvoin ja silloinkin aina vähän, joten normaali iso pullo hyvää viskiä tuppaa säilymään sellaisenaan liiankin pitkän aikaa. Olen miettinyt, pitäisikö hommata työpöydälle tyylikäs karahvi jossa olisi sopivasti esillä tummaa elämän vettä.

Viinan polttaminen taitaa olla täällä peräpohjolan ihmemaassa lailla kiellettyä, mutta ei se silti estä tuumailemasta. Meillä on täällä vähän ja harvassa kalliita luonnovaroja, mutta vettä meillä on ainakin. Sitä myydään jopa ulkomaille konttikaupalla ja pieniin muovipulloihin pakattuina. Toinen mitä meiltä löytyy on vilja, sitä on tänä vuonna kasvatettu jopa poltettavaksi asti. Olisikohan mahdollista yhdistää nuo kaksi jaloa ainetta?

Pikaisella kuukkelin käytöllä selvisi, että kotimaista viskiä tehdään ainakin Lahdessa. Mainion Teerenpelin tislaamossa kuulema tulee ohraviskiä. Ymmärrettävää, mutta minua kiinnostaisi ruisviski. En minä tiedä asiasta tarpeeksi, mutta jos sitä tehdään muualla niin miksei myös täällä? Olisi hauska maistaa Lapissa tai ehkäpä Itämeren rannoilla kypsynyttä kotimaista juotavaa.

Selasin nettiä hieman lisää ja opin seuraavaa: Suomessa on kaksi toimivaa viskitislaamoa ja kolmas on rakenteilla. Mitäköhän kävi niille sokerijuurikas rommin tekijöille?

Ei kommentteja: