keskiviikko 23. syyskuuta 2009

Jupiterin maisema

Tilasin muutama viikko takaperin itselleni ensimmäisen oikean tähtikaukoputken. Siis sellaisen, mikä suuretaa 25 - 50 kertaisena ja näyttää kuvan käytännössä väärin päin. Lintukaukoputkeksi siitä ei ole, mutta minä haluankin katsoa sillä tähtiä. Se tuli viime perjantaina ja kokosin sen viime lauantaina, mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti.

Itse projekti oli loppujen lopuksi aika helppo. Pari kertaa jouduin miettimään, että mitenkäs päin kupera ja kovera nyt loppujen lopuksi oli. Selvisin kuitenkin ilman ongelmia ja olen ylpeä tähtikaukoputken omistaja. Kyseessä on kansainvälisen tähtitieteen juhlavuoden kunniaksi tehty projekti, jossa haluttiin tarjota edullinen, mutta silti korkeatasoinen kaukoputki suurille massoille. Minä ostin omani 30,00 / euron kappalehintaan, sisältäen postikulut ja olen ostokseeni erittäin tyytyväinen. Optiikka on oikeasti laadukas ja kuva on kirkas aina näkökentän reunoja myöten. Koko putki tuntuu huomattavasti tukevammalta ja kalliimmalta kuin se oikeasti onkaan.

Tietysi ongelmana on se, että samaan hintaan ei sisälly jalustaa. Asia joka on tietysti päivän selvää, eikä tarkoitukseni ole missään muodossa kritisoida asiaa. Ongelmani on vain siinä, että putki tarvitsee käytännössä jalustan. Käsivaralta katsottuna sillä ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista saada vakaata kuvaa aikaiseksi. Olen kokeillut tukea itseni parvekelasiin, mutta kuva on silti vähintäänkin huojuva. Toisaalta minä kyllä olen halunnut kunnollista jalustaa jo vuosikausia ja nyt se on pakko ostaa.

En ole varma, mutta kuvittelen nähneeni tänään Jupiterin neljänneksi suurimman kuun Ion samalla kun tiirailin kyseistä planeettaa. On vaikea olla täysin varma, mutta mielikuvitusta on joskus hyvä käyttää. Minä käytän sitä tässä, sillä pelkkä ajatus tuntuu kiehtovalta. Ajatus siitä, että katson toista planeettaa ja sen maisemaa.

Oikeastaan odotan kovasti sitä hetkeä kun saan itselleni jalustan ja pääsen oikeasti nauttimaan tuosta kaukoputkesta. Varsinkin kun en ole edes kokeillut käytännössä sitä 50 kertaista suurennosta.

Ei kommentteja: