lauantai 11. kesäkuuta 2011

Huolestumista, rauhoittumista ja kiitollisuutta (itselleen valehtelua?)

Viime viikot ja oikeastaan koko tämä kulunut kevät on ollut aika epävarmaa ja surkeaa aikaa sijoitusmarkkinoilla. Kotimainen kultamuna Nokia on syöksynyt arvostustasolle, jota en uskonut "koskaan" saavutettavan. Tämä on vaikuttanut suorasti myös minuun, sillä ostin "spekulatiivisen" sijoituksen Nokiasta joitakin aikoja sitten. Se on ollut suuri virhe.

Toisaalta osakkeen omistaja ei ole menettänyt mitään ennen kuin myy sijoituksensa tappiolla, enkä ole siihen vielä ryhtynyt. Tosin sen verran olen kyllä, että harrastin vero-optimointia myymällä nokiat tappiolla ja ostamalla ne hieman halvemmalla taas takaisin. Nyt minulla on pieni veropuskuri mahdollisia voittojen kotiuttamista varten.

Olen ollut epävarma ja huolestunut sijoituksistani, ja pohtinut niiden realisoimista käteiseksi. Tätä on jatkunut usean viikon ajan, mutta olen nyt todennäköisesti tehnyt periaatteellisen päätöksen. En tule realisoimaan sijoituksiani vielä, en vaikka Nokia syöksyisi hieman lisää. Nokian todellinen testi tulee olemaan vasta kuuden kuukauden päästä, silloin kun ensimmäiset Nokia Windows puhelimet julkaistaan ja niiden ensimmäiset arviot iskevät nettiin. Kaikki muu ennen tuota on pelkkää huuhaata, arvailua ja spekulaatiota.

Odotan Nokialta massiivista mainoskampanjaa uuden puhelinsukupolven synnyttämisen yhteydessä ja sitä on normaalin kuluttajan vaikea vastustaa. Kyse on joka tapauksessa yhtiön, entisen jättiläisen, viimeinen rypistys oman asemansa vakauttamiseksi ja saattamisesta uuteen nousuun. En muista montako miljardia euroa Nokian kassassa on tällä hetkellä, mutta niistä pitäisi kyllä riittää ammuksia uuden suosion rakentamiseen. Minun on yksinkertaisesti mahdoton kuvitella, että Nokiassa oltaisiin vielä valmiita heittämään pyyhettä kehään.

Muut sijoitukseni ovat pääosin vahvasti plussan puolella. Ainoastaan Talvivaara aiheuttaa lyhyen aikavälin miettimistä, sillä se on kääntynyt tasaiseen laskuun. Toisaalta se on tarkoitettu osakkeeksi jonka on "kaapin perällä" ja otetaan sieltä esille vasta sitten joskus tulevaisuudessa.

Fiskars on oma kultapoikani, mistä olen kovin tyytyväinen. Sampo porskuttaa tasaisesti ja maa edelleen käyttää Fortumin sähköä. Olen näistä kovin kiitollinen.

Ei kommentteja: