torstai 15. syyskuuta 2011

Helikoptereita, sota-aluksia ja Sir Walter Raleigh

Minulle tuli yllätyksenä, että Japani rakentaa uusia lentotukialuksia. Virallisesti kyse on pelkistä helikopterihävittäjistä, mutta lukemani perusteella kyse on vain ja ainoastaan helikopteritukialuksista. Kyseessä on siis jotain samanlaista kuin Ranskan Mistral komento- ja hyökkäysalusluokan helikopteritukialus.



Virallisesti kyseessä on 22DDH luokan alus, jonka tarkoitus on taistella mm. sukellusveneitä vastaan. Helikopteri on tunnetusti yksi sukellusveneen pahimmista vastustajista ja alus, joka kantaa mukanaan 14 - 16 helikopteria avomerellä on kamala ajatus. Siis sukellusvenemiehistön kannalta ajateltuna.

Miksi Japani rakentaa lentotukialuksia? Todennäköisesti vastatakseen sekä Pohjois-Korean että Kiinan laivastojen suorituskykyyn. Toisaalta myös Venäjän laivastoa on tarkoitus kehittää, mutta en osaa sanoa kokeeko Japani sen potenttiaaliseksi uhaksi. Jotenkin epäilen, että Kiina ja Pohjois-Korea ovat enemmän pinnalla kun Japani tarkkailee horisonttia.


Helikopteritukialuksien kasvava määrä on mielestäni merkittävä ja mielenkiintoinen ilmiö. Se kertoo merisodankäynnissä tapahtuvasta muutoksesta, jossa sukellusveneet ovat ottaneet yhä suurempaa roolia. Maailmassa on loppujen lopuksi vain muutama valtio, jolla todella on merkittävä konventionaalinen laivasto. Yhdysvallat tietysti kirkkaana kärjessä ja sen perässä henkilöstömäärällä mitattuna Kiina. Sukellusveneet ovat nopea ja suhteellisen edullinen tapa ottaa alueellinen ylivoima maailman merillä. Unohtamatta tietenkään sitä, että suuri osa maailman energiasta ja kaupasta kuljetetaan meriteitse.


Sir Walter Raleigh sanoi 1600-luvun alkupuolella kuolemattoman viisauden: ""whoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself.".

Arvatkaapa pitääkö tuo edelleen paikkansa..

Ei kommentteja: