sunnuntai 12. lokakuuta 2008

Autiosaaren kirjasto

En normaalisti edes ajattele kirjoittavani tänne mitään tähän aikaan vuorokaudesta, mutta en saa unen päästä kiinni. En ole täysin varma mistä se johtuu, mutta siihen saattaa vaikuttaa se, että katsoin hetken aikaa Tom Hanksin Cast away elokuvaa. Ainoastaan sen alun verran, mutta ilmeisesti siinä oli tarpeeksi kiihdyttääkseen mielikuvitustani. Huomasin pyörittelevän mielessäni ajatusta autiosta saaresta ja mitä kirjoja minä sinne ottaisin nykyisestä kirjahyllystäni.

Onhan tuo koko ajatus hyvin absurdi, mutta ryhdytään tähän mielikuvitusleikkiin, ne ovat useimmiten hauskoja. Laskin itse asiassa aikaisemmin viikolla montako kirjaa minulla oli tuossa kahdella hyllyrivillä ja sain muistaakseni yhteissummaksi 67 kirjaa. Voin tietysti olla väärässä ja sen tiedän joka tapauksessa faktaksi, että se ei ole täydellinen luku. Minulla on vielä kirjoja joita en ole tuohon hyllyyn asettanut. Hyllytilaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi.

Palatakseni kuitenkin tuohon absurdiin ajatusleikkiin. Koska leikissä kuuluu useimmiten olla jotkut rajat, niin minäkin rajaan tämän leikin ainoastaan viiteen kirjaan. Mitkä viisi kirjaa ottaisin mukaani autiolle saarelle nykyisestä kirjakokoelmastani?

1. Platon - Valtio
- Ehkä hieman hienosteleva alku, mutta olen ostanut tuon kirjan itselleni muutama vuosi sitten ja en ole päässyt juuri alkua pidemmälle. Kirjanmerkki on suurin piirtein ensimmäisen neljänneksen kohdalla, mutta se ei takaa, että olisin oikeasti tajunnut senkään vertaa. Teksti on kohtuullisen monimutkaista ja se vaatisi keskittymistä mitä minulla ei ole ollut silloin kun sitä olen lukenut. Kirja on kuitenkin yksi länsimaisen sivistyksen peruspilareista ja vaatisi aikaa ja keskittymistä.

2. Väinö Linna - Sotaromaani
- Olen nähnyt elokuvan lukuisia kertoja, kuten varmasti kaikki muutkin suomalaiset miehet. Se varmasti kuuluu kasvatukseen ja on tärkeä osa tätä kansakuntaa. Kirjaa en sen sijaan ole edes aloittanut. Ostin myös sen jo joitakin vuosia sitten, mutta olen tarkoituksella säästänyt sitä. En osaa sanoa mihin hetkeen, mutta se on kuitenkin vielä tulossa. Uskoisin, että autiolla saarella se heti koittaisi ja lukisin kirjan josta varmasti pidän suunnattomasti.

3. Olli Aulio - Suuri retkeilykirja
- Kyseessä on enemmänkin opaskirja kuin mikään sivistyksen riemuvoitto. Vaikka onhan retkeilykin eräänlaista sivistystä, fyysisen luonnon arvostusta ja kykyä selviytyä oikeassa elämässä. Uskoisin, että kirja jossa on satoja sivuja erilaisia vinkkejä ja ohjeita luonnossa selviytymiseen puolustaisi paikkaansa autiosaaren viiden kirjan kirjastossa.

4. Nuwás - Runoja kaduilta ja kapakoista
- Runoja en varsinaisesti ole koskaan oppinut ymmärtämään. Minun sivistykseni on vaillinainen ja suurin osa kielenkäytön mestariteoksista ovat minulle vain käsittämättömiä lauseita. Nuwás on kuitenkin kirjoittanut jotain mikä on niin taidokasta, että kaltaiseni lahjaton osaa sitä arvostaa.

5. Francesca Rochberg - The heavenly writings
- Kyseessä on taas kirja joka odottaa vielä oikeaa lukuhetkeä. Olen aina ollut kiinnostunut kadonneista kulttuureista ja toisessa elämässä minusta olisi tullut arkeologi. Jokin minua vetää puoleensa ihmisissä joista ei ole jäänyt jäljelle muuta kuin pölyä ja kirjoituksia. Babylonialaiset osasivat elää elämänsä sivistystasolla, jonka saavuttamiseen meiltä muilta on mennyt tuhansia vuosia. Kirja kertoo tutkimuksesta ja perustelluista olettamuksista heidän tieteensä pohjasta, eli maailmankaikkeudesta. Heidän elämänsä tuli jumalilta ja niiden merkit olivat luettavissa tähdistä. Voiko parempaa kirjaa olla autiolle saarelle, jossa viihteestä vastaavat nuotion liekit ja universumin tähdet?

Ei kommentteja: