keskiviikko 4. marraskuuta 2009

22 % return on invest

Olen kirjoittanut positiiviseen sävyyn vedonlyönnistä useampaan kertaan, mutta tarjonnut kohtuullisen vähän oikeaa faktatietoa sävyn tukemiseksi. Siihen on helppo selitys, sitä ei ole ollut. En ole yksinkertaisesti viitsinyt nähdä vaivaa, että olisin laskenut tuottoprosenttia sijoitetulle pääomalle (ROI). Tietysti on ollut selvä perstuntuma siitä, että käytettävissä olevat varat ovat kasvaneet ja olen tyytynyt tähän tietoon.

Oikeastaan vasta tänään laskin ensimmäistä kertaa yhteenvedon siitä, minkä verran olen vedonlyönnissä kierrättänyt rahaa. Tässä haluan muistuttaa, että käytössäni oleva pelitili on rahoitettu puhtaasti aikaisemmilla voitoillani. Alkuperäinen sijoitukseni on nostettu jo vuosi takaperin, joten oma talouteni on täysin turvattu. Tarkkoja vetosummia en halua julkaista tässä, mutta valtaosa asettamistani panoksista on alle 10,00 euroa. Siitä huolimatta käytössäni oleva rahasumma on kasvanut merkittävästi.

Tarkastelin ainoastaan lyhyttä kahden kuukauden ajanjaksoa, syyskuun alusta tähän päivään. Tuona aikana kokonaistuotto asettamilleni panoksille on 21,91 %. Käytännössä tarkoittaa sitä, että jos olen sijoittanut 100,00 euroa, olen saanut takaisin 121,91 euroa.

Olen periaatteessa pettynyt vaikka minun pitäisi olla tyytyväinen. Yhtä suurta tuottoa ei tahdo saada mistään tai jos saa, niin voiko joku kertoa siitä myös minulle? Pettymys tulee siitä, että olen mielestäni pärjännyt paremmin kuin tulos antaa ymmärtää. Olen uskotellut itselleni, että keskimääräinen tuotto olisi 30% tai jopa lähes 40%, mutta on selvästikin toiveajattelua.

Noh.. Pitää katsoa itseään peiliin. Tulee liikaa typeriä vetoja ja liian vähän hyviä kertoimia. Tosin onko minun edes realismia lähteä hakemaan parempaa tuottoa? Ehkä yksittäisissä kohteissa, mutta jos haluan edelleen säilyttää tasaisen tuoton, en näe mahdollisuutta suurempaan riskinottoon. En ole halukas pelaamaan suurella riskillä.

Ei kommentteja: