maanantai 2. marraskuuta 2009

Talvisodan hengessä

Mielenkiintoinen Steel Panthers peli tulossa. Pelaan listaa ylivoimaisesti hallitsevaa Härmää vastaan. Olemme pelanneet aikaisemmin viisi ottelua ja olen saavuttanut tähän mennessä vain yhden voiton, senkin ollessa vain marginaalinen pistevoitto. Koko saldo Härmän eduksi seuraavasti:

Decisive Victory x3
Marginal Victory x0
Draw x1
Marginal Defeat x1
Decisive Defeat x0

Ei kovin mairittelevaa katsottavaa omalta kannalta, mutta meidän pelit ovat aina olleet erittäin mielenkiintoisia. Niin jos osaa pitää vuoropohjaista toisen maailmansodan strategiaa mielenkiintoisena, minä pidän.

Pelaamme oheisella kartalla Talvisodan hengessä laaditun taistelun. Tarkoituksena on simuloida Neuvostoliittolaisen joukko-osaston puolustustaistelua talvisessa maastossa. Kyse on strategisesti tärkeän tienristeyksen hallinnasta käytävä taistelu, jossa Suomalaiset hyökkäävät vihollisen kevyesti linnoittamaa asemaa vastaan. Eräänlainen mottitaistelu, jossa taistelu rajoittuu yhdelle motin lohkoista.

Taistelu käydään kahdessa osassa, jossa minä hyökkään ensiksi Suomalaisilla joukoilla ja Härmä puolustaa Neuvostoliittolaisilla. Taistelun toinen osa on peilikuva, jossa osat vaihtuvat. Suomen joukot hyökkäävät kartan länsireunalta, punaisen viivan vasemmalta puolelta. Puolustajan joukot ovat ryhmitelty puolustukseen sinisen viivan oikealla puolelle.

Käytettävissä olevat joukkojen ostopisteet jakautuvat seuraavasti:

Hyökkäävä Suomi 2800 pistettä
Puolustava NL 3000 pistettä

Käytännössä tuo tarkoittaa Suomen joukoissa yhtä määrävahvuista jalkaväkikomppaniaa, jonka vahvistuksena on komppania panssarivaunuja tai muita yksiköitä oman valinnan mukaisesti. Puolustavan Neuvostoliiton joukot ovat ostettaessa jonkin verran edullisempia, mutta mitään mullistavaa eroa ei tule olemaan kummankaan hyväksi.

Tietysti puolustaja käyttää osan pisteistään miinoihin ja linnoitteisiin, mutta määrällisesti olemme tasoissa. Jalkaväen osalta minulla on pieni laadullinen etu puolellani, mutta panssareissa olen pahasti alakynnessä. Varsinkin jos vastaan tulee raskaita KV-1 vaunuja. Niitä vastaan minulla ei ole minkäänlaista kalustoa. Ainoa keino "Klimin" pysäyttämiseksi on jalkaväen molotiv-hyökkäys. Käytännössä jv-joukkueen hyökkäys viereisestä heksasta.
Onnistuessaan hemmetin tehokasta, mutta epäonnistuessa erittäin vaarallista. Siinä tapattaa koko ryhmän todella helposti.

Olen kuitenkin luottavainen, minulla on kaikki mahdollisuudet voittoon, vaikka helppoa se ei tule olemaan. Karttaa katsoessani olen suunnitellut jo pari, kolme erilaista hyökkäysreittiä. Siniset pallukat ovat ns. kohdeheksoja.

Ei kommentteja: