maanantai 2. elokuuta 2010

Askel askeleelta kohti tulevaisuutta

YLE tietää kertoa, että Poliisi haluaa suomalaisten sormenjäljet rikostutkintaansa. Käytännössä tarkoittaa, että se sormenjälki jonka joudut antamaan saadaksesi uuden passin siirtyisi Poliisin käyttöön sen rikostutkintaa varten. Tällä hetkellähän Suomen kansalainen ei saa normaalia ulkomaan passia ilman sormenjälkien tallentamista passinhaun yhteydessä.

Minä vierastan ja oikeastaan vastustan koko ehdotusta. Minua loukkaa ajatus siitä, että kansalainen rinnastetaan rikolliseksi epäiltyyn vain sen takia, että haluan matkustaa Schengen-alueen ulkopuolelle. Ylipäätänsä ajatus siitä, että sivistysvaltion pitää rekisteröidä jäsensä sormenjälkien tai saati sitten DNA:n perusteella on jotenkin rikkinäinen. Sivistysvaltion tunnusmerkki on mielestäni se, että sen kansalaiset ovat perusolettamukseltaan vapaita ja syyttömiä. Ilman olettamusta, että jokainen ihminen on potenttiaalinen rikollinen.

Mitä haittaa siitä on, että sormenjälkirekisteri avataan Poliisin käyttöön, onhan se käytössä vain törkeissä rikostapaksissa. Enhän minä koskaan tee törkeää rikosta. Tosin tarvitsenko minä alibin itselleni jos olen vieraillut tuntia aikaisemmin tulevalla rikospaikalla? Tai osallistunut pesäpalloharjoituksiin, joiden jälkeen valmentaja on raa'asti surmattu yhdellä käyttämistäni pesäpallomailoista.

Eniten minua arveluttaa asiassa ihmisen luonto. Vielä vuosi sitten passinhakijoiden sormenjälkirekisteriä perustettaessa, luvattiin ettei rekisteriä tulla luovuttamaan Poliisin käyttöön. Kun ensimmäinen askel on otettu, seuraavan ottaminen tulee kuin luonnostaan.

1 kommentti:

Raul Gonzales kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.