maanantai 14. heinäkuuta 2008

Testiajon jälkeen

Aloitin viikkoni erikoisella tavalla. Olin sopinut kello yhdeksäksi koeajon paikallisessa autoliikkeessa, sillä minun pitää päättää itselleni uusi työsuhdeauto. Olen jo pitkään katsellut Mazda3:sta sillä silmällä, mutta tänään oli vasta ensimmäinen kerta kun sellaisen rattiin pääsin.

Pidän sen auton ulkonäöstä ja muotoilusta. Kolmonen on kohtuullisen aikuinen, mutta silti sporttisen oloinen. Ainakin minun silmässäni ja sitä tuon uuden auton on ensisijaisesti miellytettävä. Sen sijaan olen jonkin verran pettynyt sen hintaan. Malli johon minulle varattu raha riittää, on se pienempi ns. nuhapumppu-malli. Keskinkertaisella varustuksella ja 1.6 litran bensiinimoottorilla varustettu, ei aivan vastannut sitä mitä olin jo ehtinyt kuvitella. Koeajo oli joka tapauksessa jännittävä vaikka jäikin reilusti alle tunnin mittaiseksi.

Autoliikkeen myyjä oli myöhässä ja pyysi vielä palauttamaan auton hieman aikaisemmin, että ehtii kuulla kommenttini ennen kuin hänellä alkaa palaveri. En lähde kommentoimaan toisen työntekoa, mutta kyllä 40 minuuttia on aika lyhyt aika ihastua uuteen autoon.

Tunnelmia testikilometrien jälkeen. Yllätyin miten äänekäs kolmonen oli. Olin ennalta tietoinen, että rengasmelu on suhteellisen kova, mutta se taso oli korkeampi kuin odotin. Ei mitään järisyttävää tietenkään, mutta häiritsevä se silti oli. Radiota joutui oikeasti laittamaan kovemmalle, että se olisi peittänyt rengasmelun moottoritiellä ajettaessa.

Ohitustilanteissa ja muissa kiihdytyksissä, 1.6 litrainen kone oli vähän liian vähän. Ihan riittävä perheajossa, mutta minulle siitä jäi tunne jossa mies nostaa vahvan miehen painoja. Kyllä ne nousevat, mutta eivät yhtä sulavasti kuin siltä vahvemmalta mieheltä.

Pidin vaihteista, nopeat ja selkeät liikkeet ylöspäin vaihdettaessa. Alaspäin vaihdettaessa olin muutaman kerran hakusessa. Ainakin kerran olin lähdössä liikennevaloista kolmannella vaihteella. Tuonkin varmasti oppisi ja en siitä varsinaisesti edes valita. Ohjaamo oli avara ja valoisa, näkyvyys oli nykyistä autoa parempi oikeastaan kaikkiin suuntiin.

Varsin miellyttävä auto ja saattaisin hyvinkin harkita jos se ei olisi niin pahuksen äänekäs. Tällä hetkellä tahtoo-listalla on Honda ykkösenä.

Ei kommentteja: