sunnuntai 5. huhtikuuta 2009

Malesian autorata ja kaikki siihen liittyvä

Tätä kirjoittaessani formula autot ovat juuri lähteneet lämmityskierrokselle ja startti on aivan kohta. Seuraan kisaa saksalaiselta kanavalta kun sellainen tästä taloyhtiöstä löytyy, otan tämän eräänlaisena kielikylpynä. Ihme kyllä pystyn ajoittain jopa seuraamaan selostusta ja suurin piirtein ymmärtämään missä mennään. Ehkä niistä yläasteen kahdesta vuodesta jäi sittenkin jotain takautumia, mutta käytännössä en todellakaan osaa puhua saksaa.

Seurasin formuloita todella monen vuoden ajan. Muistan hyvin kuinka sarjassa ajoivat vielä JJ Lehto ja Mika Häkkinen, siis niillä autoilla joiden nousua 14 sijalle kommentaattori Kyllönen hehkutti samalla volyymilla kuin myöhemmin ajettuja mestaruuksia. Niihin aikoihin oikeasti ymmärsin formuloiden perään ja todella seurasin kaikkea, mitä siinä maailmassa tapahtui. Tämä vaihe kesti useita vuosia, enkä oikeastaan edes muista missä vaiheessa en enää jaksanut kiinnostua.

Muistan nähneeni ainakin ensimmäisen Häkkisen mestaruuden livenä televisiosta, mutta toisesta en ole enää aivan niin varma. Todennäköisesti sekin tuli katsottua, mutta ei varmaan enää yhtä intensiivisesti. Syitä tähän on varmasti monia, mutta tärkein on yksinkertaisesti se, että formuloissa ei tapahdu mitään uutta tai edes jännittävää. Urheilulaji jonka kiinnostavimmat tapahtumat ovat lähtö, renkaiden vaihto, tankkaus ja mahdolliset ulosajot, ei vain ansaitse intensiivistä seuraamista. Lisäksi en jaksa ymmärtää, että miten joku urheilulaji voi perustella katsojilleen jatkuvia sääntöjen muutoksia. Kun säännöt muuttuvat parhaimmillaan kisaviikonlopusta toiseen, ei asiaa voi ottaa vakavasti. Se on naurettavaa pelleilyä, säntäillään suuntaan ja toiseen ilman tietoakaan mistään pysyvästä.

Ehkä juuri tuo jatkuva sääntöjen muutteleminen lopulta tappoi kiinnostukseni koko lajia kohtaan. En vain voi ottaa sitä enää vakaasti ja silloin koko homma menee pelleilyn puolelle. Toiseksi ilman ohituksia, rata-autoilu on mielestäni aivan turhaa. Rallissa sekunttipeli on sentään perusteltua, mutta mitä hiton järkeä siinä on, että formuloiden ainoat ohitukset ovat kierrokselle ohituksia? Siis niitä, missä kilpailun nopeimmat autot ohittavat jälkipään hidastelijat kokonaisella kierroksella.

Brittiläisen Autolehden toimittaja Greg Fountain kirjoitti eräänlaisen vetoomuksen lajin puolesta omassa blogissaan. Olen lukenut kirjoituksen ja siinä on ihan aitoa kritiikkiä, varsinkin siinä kohtaa kun puhutaan lajin sisäänpäin lämpiävistä johtajista. Missä muussa yhteydessä lajin johtohahmot käyvät verisiä valtataisteluja maailman mediassa? Siis aikuiset miehet pelaavat kukkulan kuningasta ja meidän kaikkien on pakko lukea siitä lehdestä, saatanan pellet sanon minä.

Saman kommentin tekisi mieli laittaa palautteena myös kotimaisen median formulatoimitukselle. Katsoin piruuttani juuri läpi MTV3:n formula "uutiset". Enkä yhtään ihmettele miksei siellä kukaan koskaan voita ensimmäistäkään mediapalkintoa. Ei edes niitä pellepalkintoja, oikeista puhumattakaan. Täysin kritiikitöntä uutisointia siitä kuinka Eccelstone pakenee kaatosadetta. Aiheesta on vieläpä ihan liikkuvaa kuvaa, jotta vanhan miehen vesisateessa kastuminen tulisi kaikille selväksi.

Toisaalta kotimaisen urheilumedian tason tietää kaikki. Siinä ei ole hurraamista missään valossa. Ainoa jolla tuntuu olevan yritystä on FST:n urheilutoimitus, mutta harvoinpa sitäkään tulee seurattua. Uuhh.. Malesiassa sataa vettä, kisa on saanut uuden kiinnostavan elementin.

Ei kommentteja: