Kirjoitanpa taas Wärtsilästä, vaikka en minä siitä edelleenkään tiedä tarpeeksi. Se nyt kuitenkin on niitä harvoja kotimaisia yrityksiä, joihin minulla on aitoa kokemuspohjaa. Tavallaan siis..kiertotien kautta.
Olen tutustunut maailman laivakapasiteettiin ja löysin siihen liittyen aika loistavan raportin (Shipping Market Review - September 2009). Se vahvistaa käsitystäni globaalista laivakapasiteetista, jota on tällä hetkellä yksinkertaisesti liikaa. Kaiken lisäksi ylikapasiteetti on vain kasvamassa. Viime vuonna maailman konttiliikenteessä oli 1,3 miljoonaa TEU:ta ylikapasitettia. Se tarkoittaa yli 200 kpl 6000 TEU:n konttilaiva, joita ei yksinkertaisesti tarvittu. Samaan aikaan globaalin konttilaivaston odotetaan kasvavan tämän vuoden aikana 7 %, mikä johtuu siitä, että näiden tilaukset on tehty ennen tätä globaalia romahdusta.
Joten telakoiden tilauskirjoissa on yhä edelleen laivoja, mutta niiden toimituksia on viivästetty ja se tulee näkymään myös Wärtsilän tilauskirjoissa. Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni ja sen varassa minä pysyn irti Wärtsilästä. Uskon siihen, että pörssi yksinkertaisesti katsoo liian lyhyellä tähtäimellä Wärtsilän toimintaa. Kaiken tuon laivakapasiteetin sulattamiseen tulee kulumaan vuosia ja niiden aikana, uudet laivatilaukset tulevat olemaan heikoissa kantimissa.
Siinä mielessä Wärtsilän päätös siirtää tuotantoa Kiinaan on täysin ymmärrettävää, sillä kun uudet tilaukset ovat harvassa, on pakko tarjota kustannustehokkaita ratkaisuja. Kiina on oikea ratkaisu tähän ongelmaan.
Minua kiinnostaa tietää, missä suhteessa Wärtsilän liiketoiminta perustuu Offshore liiketoimintaan. Pystyykö maapuoli kannattelemaan yritystä seuraavien 3 - 5 vuoden ajan? Ja miten suuri vaikutus kunnossapitoliiketoiminnalla on koko yrityksen tulokseen?
Olen lähestynyt ongelmaa pääasiassa konttiliikenteen kautta, mutta sama trendi on havaittavissa sekä tankkerien että kuivarahtialuksien kohdalla.
Ohessa muuten hauska linkki maailman konttilaivastoihin: Alphaliner - TOP 100
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti