maanantai 21. kesäkuuta 2010

Lähes vuoden yhteenveto

Kirjoitin 21.7.2009 liittyneeni omistavaan yhteiskuntaluokkaan hankkimalla pieniä osuuksia kotimaisista pörssiyhtiöistä. Silloin listallani oli kolme turvallista ja perinteistä yritystä, Fiskars, Fortum ja Sampo.

Olen alusta lähtien lähtenyt liikkeelle ns. "Buy and hold" taktiikalla, mikä tarkoittaa eräänlaista osakesäästämistä. En ole lähtenyt tekemään aktiivista kauppaa, sillä siihen minun tiedot, taidot ja käytettävissä oleva pääoma eivät riitä. Kaikille kolmelle yhtiölle on yhteistä perinteisesti hyvät osingot. Siis ihan oikeaa rahaa mahdollisen arvonmuutoksen lisäksi. Koen tämän mielessäni eräänlaiseksi korkotuotoksi, sillä se tulee kerran vuodessa ja on kohtuullisen vakaata tuottoa. Marraskuussa tuli ensimmäiset arviot vuonna 2010 maksettavista osingoista ja omalla kohdallani ne pitivät kohtuullisen hyvin paikkansa.

Joulukuussa tein poikkeuksen valitsemastani sijoitusstrategiasta, ostamalla pienen siivun Talvivaaran Kaivososakeyhtiötä. Tällä hetkellä olen vielä hieman epävarma onko se hyvä sijoitus alkuperäisellä neljän vuoden tähtäimellä, mutta pidän epätodennäköisenä, että Kainuuseen kaivettu kuoppa olisi täysin turha sijoitus. Malmia siellä lasketaan olevan muutamaksi kymmeneksi vuodeksi, joten jotain sieltä varmasti irtoaa myös minun taskuihin.

Tällä hetkellä omistuksessa on osuudet neljästä yrityksestä: Fiskars, Fortum, Sampo ja Talvivaara. Näiden lisäksi minulle oli tammikuussa muutaman päivän ajan omistuksia Nokiassa. Tämä oli panokseni lyhyeen kauppaan. Käytännössä arvasin kurssin muutoksen oikein ja sain vuoden sijoitustuoton parissa viikossa. Olen onnellinen onnistumisesta, mutta en ajatellut harjoittaa tuota lajia yhtään enempää.

Nyt loppukevään myllerryksen jälkeen näyttää taas hienommalta. Myllerryksen aikana muutama osake kävi miinuksen puolella. Nämä olivat sellaisia jota olen hankkinut vuoden aikana lisää, korkeammalla ostohinnalla. Tällä hetkellä kaikki ovat taas tukevasti plussan puolella.

Fiskars + 40,34%
Fortum + 8,59%
Sampo + 7,99%
Talvivaara + 10,25%

Oheiset luvut on laskettu tämän hetkisellä myyntihinnalla, eikä niihin ole laskettu mukaan jo saatuja osinkoja.

Ei kommentteja: