sunnuntai 29. toukokuuta 2011

3M™ Taskuprojektori MP160 - Pikatunnelmat

Laitetaanpa pieni raportti lyhyestä käyttötestistä. Minulla on hyvin vähän kokemusta projektoreista, siitäkin huolimatta, että ala-asteella olin luokan diaprojektorin hoitaja. Jokaiselle luokan oppiaalle jaettiin jokin työtehtävä lukukauden ajaksi ja minä nappasin ehkä sen kaikista parhaimman. Miksi, siksi että diaprojektoria käytettiin lukuvuoden aikana ehkä korkeintaan kaksi kertaa.

Tuossa vieressäni työpöydällä on 3M™ Taskuprojektori MP160. Sellainen pieni digitaalinen projektori, jonka todellinen käyttötarkoitus on kulkea matkassa mukana. Nimitys tasskuprojektori on hieman yliampuva, sillä minulla ainakaan ei ole sellaisia housuja, joissa on tuolle riittävän suuret taskut. Ehkäpä 3M:n kavereilla on useammin reisitaskuhousut kuin minulla, sillä sellaiseen tuo mahtuu kyllä hyvin. Valmistajan ilmoittamat mitat ovat: 150mm x 65mm x 30.5mm, enkä lähde tuota uudestaan mittaamaan. Vaikuttaa nimittäin ihan oikeilta ulkomitoilta.

Kokeilin tuota lyhyesti eilen illalla ennen Mestareiden liigan finaalia (Upea Barcelona!!), katsomalla mm. Youtubesta Hyvät, Pahat ja Rumat elokuvan finaalin. Tiukka lähes yhdeksän minuuttia kestävä pätkä, joka näytti epätasaiseksi rapatulta sisäseinältä oikein hyvältä. Olen maksanut usean oluttuopin katsoessani huonompaa projektorikuvaa sporttibaarissa.


Eihän tuo kuitenkaan vastannut mitään elokuvateatteria, mutta olen yllättynyt kuinka hyvälaatuinen kuva tuosta lopulta irtosi. Etäisyyttä seinälle oli hieman yli kolme metriä ja kuva oli suurin piirtein 1,8 X 1,8 metriä, noin silmämääräisesti arvioituna.

Huone ei ollut mitenkään täysin pimeä ja pimeämmässä huoneessa kuva olisi todennäköisesti kirkkaampi. Valmistaja ilmoittaa kirkkaudeksi 30 ANSI lumenia, josta en ole aivan varma mitä se tarkoittaa. Minun silmääni kuva oli kirkas, mutta kuten mainitsin, ei kyse taida olla ihan täysiverinen elokuvaprojektori.

Itse asiassa olen saamarin yllättynyt kuinka hyvä kuva on saatu ahdettua noin pieneen projektoriin. Kyllä tuon ottaa mielellään käyttöön ja katsoo liikkuvaa kuvaa. Toki luonnollisempaa olisi pitää kalvosulkeiset jossakin siihen varatussa tilassa, mutta minä en tuota siihen käytä.



Työkäyttöön myyjille tai muille esityksien pitäjille aivan mahtava. Akku kestää pari tuntia ja on todella laukussa kannettava malli. Mahtuu varmasti kenen tahansa läppärilaukkuun, kaiken muun härpäkkeen vierelle.

Koko: 150mm x 65mm x 30.5mm
Paino: 300 grammaa
Akun kesto: 120 minuuttia, kirkas -toiminto
Akun tyyppi: ladattava 3-kennoinen Litium-Ioni polymeeriakku
Kirkkaus: 30 ANSI lumenia (tyypillinen)
Resoluutio: Aito resoluutio : 800 x 600 SVGA
Tukee seuraavia resoluutioita : WXGA (1280 x 800) saakka

Takuu: 1 vuosi, vaihtotakuu
Kaiuttimet:Stereo 0.75w kaiuttimet

Liitännät sisään: VGA-AV
Liitännät tuetut: VGA Komposiittivideo, Komponenttivideo, Audio Apple®-tuotteet (tarvikekaapelin kautta, lisävaruste)
Liitännät ulos: 3.5 mm stereo audio

Ei kommentteja: