keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Lukemista ja suunnitelmia


Posti toi tänään paljon luettavaa. Olen ainakin tällä hetkellä kovin tyytyväinen päätökseeni, tilata kaksi lehteä itselleni. Erä ja Aku Ankka ovat kumpikin hauskoja julkaisuja ja niistä tuli edulliset tarjoukset aivan kotiovelle asti. Erä:ssä minua veti puoleensa sen laaja-alaisuus; lehti paneutuu sekä kalastukseen, metsästykseen että yleiseen eräretkeilyyn. On pahuksen hauskaa saada samassa lehdessä uutisia vieheistä, aseista ja vaikkapa puhallettavista kanooteista. Tänään lehden mukana oli sitä paitsi uusi hohtomaalattu uistin.

Odotan muutenkin jäiden lähtöä suuremmalla mielenkiinnolla kuin pitkään aikaan. Viime vuoden aikana uudelleen herännyt kalastusinnostus, on kasannut talven aikana kovasti painetta ja sitä olisi hyvä päästä vähän vähentämään. Varsinkin kun keksin, että tuo naapurissa oleva Uutelan niemi on oikeastaan ihan hyvä kalastusalue. Se on sopivan kävelymatkan päässä, eikä pitäisi olla kovin ruuhkainen. Sitä paitsi, vielä lähempänä oleva Aurinkolahden venesatama, on varmasti hyvä onkipaikka kesän kuumalla helteellä.

Aku Ankasta ei varmaan tarvitse kirjoittaa tämän enempää. Se on vain hauska.

Smithin Azteekki kirja on minulle kuitenkin uusi ja tuntematon tuttavuus. Tilasin sen uuden veroisena käytettynä jenkkien Amazonista, hyvien arvostelujen sokaisemana. Etelä- ja Väli-Amerikan intiaanit ovat aina olleet lähellä sydäntäni, mutta en ole aikaisemmin ostanut yhtään yksinomaan heihin keskittynyttä julkaisua. On tullut luettua vain yleisiä tietosanakirjoja ja muita artikkeleja, joiden pohjalta toki saa hyvin kattavan käsityksen kustakin kansasta. Toisaalta olen pikkuhiljaa pyrkinyt rakentamaan itselleni perus kirjastoa, sellaista jossa on ns. perusteoksia kaikilta niiltä aloilta joista olen kiinnostunut. Tietysti mukana on myös romaaneja, mutta niitä minulle ei kannata lahjaksi antaa. Ellei sitten pelaa todella varman päälle ja hanki jotain kirjallisuuden klassikkoa. Koskahan minä muuten olen viimeksi edes ostanut kenellekkään kirjaa lahjaksi? En varmaan melkein koskaan. On syytä laittaa korvan taakse tuo huomio ja muistaa joskus ystäviä.

Mitäpä vielä, taidan tänään mennä baariin katsomaan futista. Jose Murinhon persoona ja huumorintaju puhuttelee minua ihan oikeasti ja illan Manchester United vs F.C. Internazionale Milanoa vastaan on varmasti katsomisen arvoinen ottelu. Illaksi siis Elmoon.

Perjantaina Messukeskukseen tutustumaan GoExpo messuihin. Sieltä saattaa tarttua mukaan jotain pientä kun tuo kalastuskuume nyt kuitenkin on korkeissa lukemissa. Jos ei mitään muuta niin pari kuvaa ja tulenpalavaa kommentointia kuinka olisin järjestänyt kaiken paremmin. Tuttua kamaa allekirjoittaneelta.

Ei kommentteja: