sunnuntai 15. maaliskuuta 2009

Unien maailmassa

Näin toissa yönä unta, joka pisti pään pyörälle oikeastaan koko päiväksi. Sen aihe oli kohtuullisen tavallinen, mutta se käänne mikä siinä tapahtui oli hämmentävä, hyvin hämmentävä. Siksi se varmasti jäikin päiväksi mieleen.

Olin ostanut uuden asunnon, sellaisen kaksion 80-luvulla rakennetusta elementtitalosta. Tiedäthän, sellainen laatikkotalo joka on rakennettu monista pienemmistä laatikoista. Ainakin minun käsitys on siinä, että elementtitalot alkoivat 60-luvulla ja muistuttivat aluksi kyljelleen kaadettua suorakuutiota. 1970-luvulla tämä suorakuutio nostettiin pystyyn ja talost rupesivat saamaan monumentaalisia mittasuhteita. Sitten 80-luvulla, joka keksi, että elementeistä voi hyvinkin rakentaa myös sellaisia pienempiä kolmen tai neljän kerroksen lähitaloja. Niitä typeryttävän näköisiä palikkakasoja, joissa jokainen asunto muodostaa oman erillisen muotonsa, mutta on yhä kiinni yhdestä kulmastaan siinä samassa kasassa, missä muutkin. Olen aina katsonut kieroon näitä muistomerkkejä.

Joka tapauksessa asunto oli juuri tälläisestä 80-luvun rakennelmasta ja sen erikoisuutena oli parvekkeelle asennettu suihku. Niin, sellainen jättimäinen pyöreä suihku, joita näkee elokuvissa ja sisustusohjelmissa. Olin esittelemässä asuntoani yhdelle hyvälle ystävälleni ja eikä aikaakaan kun olimme jo kokeilemassa suihkua. Tämä on se kohta, joka sai minut hämmentymään lähes koko päiväksi.

En yleensä näe unia ystävistäni, jotka riisuutuvat alasti ja hämmenny siitä, että heidän rintansa ovat erilaiset kuin olin kuvitellut. Tämä koko yhdessä peseytyminen oli vain jotenkin niin outo käänne, etten tiedä miten siihen suhtautua. Joku intopää keksii kommentoida, että alitajuntani tahtoo sanoa siinä minulle jotain. Hyvä, ehkä hänen rintansa ovat erilaiset kuin olen kuvitellut, mutta syvemmälle en tuohon viitsi mennä. Viime yönä näin unta kuivasta erämaasta, joka oli täynnä zombien kaltaisia vastustajia. Sitä seuraava uni kertoi lentokoneiden kokoontumisesta, jossa pääesiintyjänä oli Airbus Belugalle. Tapahtuman loppuessa seisoin kiltisti kentän laidalla ja vilkutin, kun kone nousi ja teki kierroksen kentän ympäri. Heti tämän jälkeen olin helikopterin kyydissä, joka yritti maailmanennätystä helikopterien korkeuslennossa. Tämäkin tuntuu eriskummalliselta, sillä korkeutta oli ainakin 30,000 metriä ja tarkoitus oli lentää yhtä korkean vuoren ylitse.

Olen siis kohtuullisen epäileväinen tuota alitajunnan piiloviestintää kohtaan. Saati sitten unikirjoja, joiden mukaan olen unissani ennustanut, niin suuria rahavoittoja kuin läheisen ihmisen kuolemaa. Yhtä tyhjän kanssa, sanon minä. Vaikka pidän kyllä valtavasti omista unistani. Niissä tapahtuu aina jotain jännittävää ja lähes jokainen hetki peiton alla on osa suurta seikkailua.

Ei kommentteja: