perjantai 27. maaliskuuta 2009

Ruokakaupan alennuslaatikosta



Minulla oli joskus kauan sitten Amiga 500, se oli itse asiassa ensimmäinen tietokoneeni kautta aikojen ja sen parissa tuli vietettyä monta hauskaa tuntia. Nick Faldo's Championship Golf oli yksi niistä peleistä, jota jaksoin pelata useampaankin otteeseen. En tiedä mikä siinä oli, mutta sen valkoisen pikselipallon lyöminen oli vain pahuksen hauskaa puuhaa. Jotenkin rentouttavaa.

Se ei ollut se ensimmäinen golf peli, jota olen koskaan pelannut, mutta ehkä se mikä minut koukutti siihen lajiin. Ei kuitenkaan kovin tiukasti, sillä ostin seuraavan golf pelin tietokoneelle vasta pari päivää sitten, ruokakaupan alelaatikosta. Olen huomannut, että ne ovat minun kaltaiselle tietokonepelien ystävälle, ehkä se paras paikka hankkia pelejä. Olen jo vuosia sitten kadottanut sen tuskan, joka syttyy uuden pelin ilmestymisen myötä. En yksinkertaisesti enää viitsi pakahtua, kun joku uusi versio aikaisempien vuosien menestyspelistä ilmestyy kauppoihin. Siksi olen täysin tyytyväinen löytäessäni kiinnostavan pelin poistomyynnistä, naurettavan edulliseen hintaan.

Ruokakaupasta löytämäni peli on EA Sportsin Tiger Woods PGA Tour 08. Arvosteluja pelistä en ole koskaan lukenut, mutta koska kannessa oli Tiger Woodsin mutruinen suu, tulin sijoittaneeksi peliin 9,90 euroa. Ei mielestäni paha tappio, sillä peli vaikuttaa todella hyvältä. Olen pelannut sitä nyt ehkä reilu 12 tuntia ja uskallan sanoa kehittyneeni hurjasti. Pärjään jo tietokoneen "kaveri" vastustajille ja odotan malttamattomana kauden päättyessä pelattavaa "Hack Tournament" finaalia. Kuvittelisin sen olevan joku kaljakaverien pääturnauksen tapainen finaali, tälle pelin ensimmäiselle kaudelle. Todennäköisesti minun on syytä voittaa se, jos haaveilen PGA Tourille osallistumisesta ja Tiikerin nöyryyttämisestä.

Tietysti tuossa pelissa on paljon myös sellaista, josta en hirveästi pidä. Ne järjettömät tuuletukset jokaisen onnistuneen reiän jälkeen, ovat suoraan idioottien maasta. Kyllähän minäkin saatan oikeasti tuulettaa kun joku 20 metrin birdie puttaus uppoaa, mutta pitääkö jokaisen par pelin jälkeen heittää kärrynpyöriä? Toinen mistä en pidä, on se koko väylän näyttävä pieni kartta. Sen väritykset ovat mielestäni epäselvät ja se ei näytä grafiikkaa siitä mihin olen kyseisellä lyönnillä tähtäämässä. Joudun hyppimään lähikuvan ja yleiskuvan välillä löytääkseni lyönnille sopivaa laskeutumiskohtaa. Näissä peleissä kun se oletussuunta on aina suoraan lipulle, mikä tietysti ei ole jokaisella väylällä se paras lyöntisuunta. Grafiikassa on muutenkin ongelmia, se ei yksinkertaisesti ole sillä tasolle kun se mielestäni voisi olla.

Itse peli on kuitenkin ihan hauska ja sen pienen valkoisen pikselipallon puttaaminen on oikeastaan aika rauhoittavaa. Alle kympin ostoksesta lähtee vielä monta tuntia hauskuutta.

Ei kommentteja: