lauantai 13. kesäkuuta 2009

Avonainen silmä ja pieniä aarteita

Viikonlopun tietää olevan hyvä kun voi jo tässä vaiheessa esitellä uusia löytäjä. Olen saanut parissa päivässä kasvatettua sekä kokoelmaani uistimien että vanhojen kirjojen osalta. Varsinkin kirjoista olen hyvin tyytyväinen, vaikka ne eivät olekaan löytöjä sanan varsinaisessa merkityksessä. En noukkinut niistä talteen mistään epämääräisestä ongelmatilanteesta, sillä löysin ne erittäin asiantuntevan herrasmiehen pitämästä antikvariaatista.

Ehkä kuluneet vuodet ja niiden varrelta noukittu ripaus kokemusta, on rajoittanut intoani keräilyyn hieman järkevämpiin mittoihin. Tietysti yhä arvostan esinettä kuin esinettä, mutta olen valikoivampi hankkiessani uusia aarteita omistukseeni. Varsinkin kirjojen osalta olen pyrkinyt keskittymään yhä vahvemmin kahteen mielenkiintoni kohteeseen. Merikirjallisuuteen ja tutkimusmatkoihin, joissa on molemmissa jotain käsittämättömän hienoa ja kiinnostavaa. Varsinkin kun kumpikin aihe tukee mainiosti toisiaan ja olen siksi hyvin tyytyväinen, voidessani kasvattaa kokoelmaani kolmella eri kirjalla.

Merikirjallisuutta edustaa vuodelta 1942 oleva ensipainos C.S Foresterin, Komentajakapteeni Hornblower. Kirja on jaettu kahteen osaan ja on koottu alkuperäiskielisistä teoksista: The Happy Return, A Ship of the Line ja Flying Colours. Suomennoksessa kolme kirjaa on siis jaettu kahden kirjan välille, ja nyt minulla on ne molemmat. Vieläpä edulliseen hintaan kun huomioidaan kirjojen sisältämä ExLibris ja hyvä yleiskunto.

Tutkimusmatkailua edustaa pari astetta "kovempi" teos, ruotsalaisen tutkimusmatkailija Sven Hedinin kirjoittama Transhimalaja - Löytöjä ja seikkailuja Tibetissä. Kirja on painettu Helsingissä 1910, Suomalaisen Kustannus-o.-y. Kansan toimesta ja on ns. todellinen löytö. Tietysti kirjan myyjä tiesi todennäköisesti paremmin mitä oli myymässä, kuin mitä minä olin ostamassa, mutta kalpea aavistus minullakin on asiasta. Onhan minulla jo ennalta Hedinin Aasian Erämaissa; myös ensipainoksena.

Vaikka Hedinin mainetta varjostaa vahvasti hänen myötämielinen suhtautumisensa kolmanteen valtakuntaan, ei kukaan voi kiistää miehen saavutuksia tutkimusmatkailijana. Verratessa Hedinin kirjoja, vaikkapa Heyerdahlin teoksiin on kuvien ja karttojen määrä ja tarkkuus häkellyttävä. Varsinkin valokuvat yli sadan vuoden takaisesta Keski-Aasiasta, ovat ensiluokkaisa. Niihin on taitavasti vangittu silmäys siitä, miltä tuolla kaukaisella seudulla on silloin näyttänyt. Nyt siitä maailmasta ja sen ihmisistä on jäljellä enää vain nuo valokuvat.

Menee kieltämättä hieman paatoksellisuuden puolelle, mutta olen kovin tyytyväinen tuohon saaliiseen. Valuuttaa kun voi käyttää muuhunkin kuin kahviin ja tupakkaan.

Muut löydöt rajoittuvat kalastustarvikkeisiin, mutta ne eivät teitä kiinnosta. Näin olen tänään päättänyt.

Ei kommentteja: