perjantai 6. tammikuuta 2012

Optimointia laivanrakennuksessa ja lisää tehokkuutta

Olen ollut tietoinen siitä, että Wärtsilä on kohtuullisen merkittävä pelaaja meriteknologiassa, mutta oheinen artikkeli oli melkoinen silmien avaaja. Erittäin kiehtova silmäys siihen miten tulevaisuuden konttilaivan rakennetta voidaan vielä optimoida.

Tuo rungon aukkojen optimointi on mielestäni vielä kuitenkin lapsenkengissä. Eikö tuohon olisi järkevää miettiä sitä samaan teknologiaa, mitä sukellusveneissä käytetään? Siellä on jo vuosikymmeniä käytetty torpedoluukkuja, juuri tehokkuuden ja nopeuden lisäämiseksi. Ei luulisi olevan kovin vaikea juttu kehitellä avattavat luukut, jotka sulkevat keulapotkurien aukot matkan ajaksi.

Voisi kuvitella, että tuollainen vähentää turbulenssia merkittävästi ja siten tuo merkittävän säästön polttoainekustannuksissa. Tosin ongelmia saattaa tietysti tulla mekaniikan osalta ja rikkoutumisen sattuessa. Mitä tehdä kun keulapotkurin luukku ei suostu aukeamaan ja satamaan ei pääse ilman sen tuomaa ohjattavuutta? Tosin tuollaiset ongelmat on tehty ainoastaan ratkaistaviksi.

Loput artikkelista oheisista linkeistä Osa 2 ja osa 3.

Odotan mielenkiinnolla koska me näemme ensimmäisen Flettner tankkerin. Osittain tuulivoimaa käyttävän laivan, jonka kannella nököttää rivi tyhjän talouspaperirullan muotoisia roottoreita. Tosin huomaan olevani toiveissani jo aavistuksen myöhässä, E-Ship 1 on käsittääkseni toimiva konsepti, vaikka ei tankkeri olekaan. Vaikka täytyy tunnustaa, että kyseessä on aivan helvetillisen ruma laiva. Lisää kuvia täältä.

Ei kommentteja: