sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Kevät on parasta aikaa osinkosäästäjälle

Kevättalvi on parasta aikaa osakesäästäjälle, varsinkin jos on keskittynyt osinkoyrityksiin, kuten minä olen. Tosin onhan minulla omat riskisijoitukseni Talvivaaran ja Nokian muodossa, mutta näistäkin jälkimmäinen maksaa sentään osinkoa.

Nokialla on ollut kamalat viime vuodet ja minua harmittaa, että menin noin vuosi sitten ostamaan osuuden Suomen ylpeydestä. Kuvittelin vahvasti, että sen aikainen taso olisi ollut ns. perustaso josta ei enää tultaisi alaspäin. Ei pitänyt paikkaansa ja Nokia on tällä hetkellä pahasti tappiolla. Toisaalt puhtasti osinkoja katsoessa sekin on ollut hyvä sijoitus. Valitettavasti kokonaiskuva ei ole yhtä ruusuinen ja tarvitsen melkoisia onnistumisia Elopin joukoilta.

Talvivaara on pitkän aikavälin sijoitus ja olen toki harmissani kurssin vajoamisesta, mutta haluaisin pitää tähtäimen ainakin 15 vuoden päässä. Itse asiassa olen käynyt jaakobinpainia jo useamman päivän ajan, otanko osani edullisimmista osakkeista. Saisin kasvatettua omistustani itse asiassa kohtuullisen merkittävään määrään (Huom. omassa mittakaavassa!). Muuten asia olisi selvä, mutta todennäköisesti tänä vuonna on muutakin rahan menoa.

Fiskars aloitti osingot tältä vuodelta ja puolentoista viikon perästä tilille napsahtaa EUR 0,62 / osake. Ei paha, ei ollenkaan paha. Itse asiassa Fiskars on ollut minulle ehdottomasti paras osake. Osinkoa olen saanyt yhtä osaketta kohden EUR 2,44, mikä minulle tekee enemmän kuin olen ikinä laittanut rahaa saksiin.

Fortumia odotellaan vielä reilun kuukauden verran ja sieltä on odotettavissa euron osinko yhdelle osakkeelle. Tähän sinäkin ehdit vielä mukaan. Minun sydäntäni lämmittää tieto siitä, että sähkö on tämän vuoden osalta minulle ilmaista. Saan osinkoja vuotuisen sähkölaskun verran ja vähän ylimääräistä vielä villasukkien ostoon.

Sampo maksaa osinkoa samoihin aikoihin Fortumin kanssa ja summa on EUR 1,20 / osake, tähänkin ehtii vielä mukaan jos siihen on älyä ja kiinnostusta. Halusin sijoittaa vakuutusyhtiöön ihan siitä syystä, että minulla käy niin vähän onnettomuuksia, että vakuutusmaksut tuntuisivat muuten aika turhilta. Sitä paitsi yritys on varmasti yksi parhaiten johdetuista koko Pohjoismaissa ja sen kyydissä on mukava olla.

Haluaisin tehdä lisäostoja, mutta en aivan uskalla. Pääsyyllisenä on oletettu rahantarve myöhemmin kuluvan vuoden aikana, ei niinkään pelko markkinoita kohtaan. Minun tähtäimeni on tuolla jossain tulevaisuudessa ja tämä nollakausi on periaatteessa vain hyvästä, jos vain uskaltaisi tehdä ostoja.

Ei kommentteja: