maanantai 18. toukokuuta 2009

Katsaus tämän hetken ajatuksiin

Onpa taas tunnelmat. En osaa oikein luokitella millaisia ajatuksia ja tuntemuksia minulla on tällä hetkellä. Kuuntelen toisella silmällä televisiosta kotimaista jalkapalloa, joka kieltämättä näyttää aika kamalalta. Ei tuollaiselle Kuopion areenalle saisi päästää ketään jalkapalloa pelaamaan, niin kauhealta se näyttää. Pallo pomppii kuin superpallo betonimyllyssä, eikä kumpikaan joukkue pysty hyödyntämään osaamistaan. Harmi, sillä tarvittaisiin hieman parempaa mainosta lajille, joka kärsii ennen kaikkea yleisökadosta. Toisaalta en minäkään ole käynyt kuin kerran pelissä, mutta en minä kannusta yhtäkään lähialueen joukkuetta.

Olen samaan aikaan väsynyt ja hereillä. Olin eilen sängyssä jo yhdeksn jälkeen, mutta katsoin neloselta elokuvaa merirosvoista. Olen nähnyt sen aikaisemminkin, mutta kun samassa filmissä yhdistyy meri, purjelaivat, merirosvot ja yksi filmiteollisuuden kauneimmista naisista, on pakko katsoa. Kaikkea sitä hypetystä elokuvan ympärillä, en ole aivan ymmärtänyt, sillä kyseessä on kuitenkin vain ihan hyvä raita. Ei sen kummempaa. Toisaalta, minä olen muutenkin niin syrjäytynyt tämän päivän pintaliidosta, etten ole asiasta edes ihmeissäni. Usein riittää, että elokuva on visuaalisesti upea ja se voittaa legendan maineen. Olkoot.. En viitsi avautua, sillä se ei ole sen arvoista.

Kesä on kohta täällä. Pelkään vain sen jäävän taas ohimeneväksi pyrähdykseksi. On vaikea kuvitella sen ajaksi mitään hienoa tai erikoista, sillä pidempää vapaata ei ole käytännössä kertaakaan. On siis aivan turha kuvitella, että kesän kuumasta tuulesta pääsisi missään vaiheessa kunnolla nauttimaan. Ehkä varastan muutaman viikonlopun kuten vuosi sitten ja koetan selvitä niillä. Selviänhän minä tietysti, mutta harmittaa se silti jonkin verran.

Rahattomuus on pahasta. En ole missään nimessä köyhä, mutta säästän käytännössä liian suuren summan ja ylpeys ei anna myöten summan pienentämiseksi. Tilanne on harmillinen, sillä joudun tekemään suunniteltua suurempia hankintoja. Itse asiassa olen asian kanssa jo myöhässä, mutta ehkä korjaan asian vielä tämän viikon aikana. Perjantaina aikaisintaan.

Tekisi mieli jäätelöä. Lakritsia ehkä.

Vakavista asioista olen miettinyt sitä Kiinan asemaa, tänään ja lähitulevaisuudessa. Olisi kiinnostava kuulla kommentteja siitä, mitä Kiinan osalta odotetaan aivan lähivuosien aikana. Vaikutelma on se, että Kauko-Idässä rakennetaan todellista lohikäärmettä. Taloudellinen mahti tulee takaamaan Pekingille aseman Maailman tärkeimpänä kaupunkina. Tämä asia on mielestäni jäänyt toistuvasti liian vähälle huomiolle, siitä huolimatta, että Kiinan talous on edelleen kasvussa. Käsittämättömät 8 % siitä huolimatta, että Euroopassa kärvistellään Toisen Maailmansodan jälkeisen ajan kamalimmissa talousluvuissa. Tajuaako joku oikeasti mitä tuo tarkoittaa?

"The debt of the Chinese government was about 20 percent of gross domestic product, compared with over 190 percent for Japan, close to 100 percent for the United States and 60 percent on average for the European economies." Lainaus samasta artikkelista kuin aikaisemmin.

Lohikäärme, oi lohikäärme..

Ei kommentteja: